Het is eindelijk zomer! Dé tijd bij uitstek om koffers te pakken, zonnemelk te smeren en te genieten van een glaasje rosé op een zuiders terras. Het lijkt zo simpel, maar een fotografiebedrijf zomaar even achterlaten is dat nooit. Hoe voorkom je dat je tijdens je vakantie bedolven wordt onder de mails, telefoontjes & DM’s van ongeduldige klanten? Kun je wel afwezig zijn en je fotografiebedrijf toch draaiende houden, zonder elke avond een uurtje ‘werk’ te hoeven inlassen? Is het wel mogelijk, om bij thuiskomst niet bedolven te worden onder een berg in te halen werk?
Het antwoord is JA, dat kan! Wijzelf trekken er meermaals per jaar even de stekker uit en dankzij onze OOO (*Out Of Office) – routine kunnen we daadwerkelijk écht eens afstand nemen van het fotografiewerk en volop genieten van het verlof.
Laat je klanten weten dat je er even niet bent. Zorg dat ze weten dat je tijdens die bepaalde periode niet bereikbaar bent. Laat dit via verschillende kanalen en op verschillende tijdstippen weten. Zo ben je zeker dat zowel nieuwe als terugkerende klanten je OOO hebben opgepikt.
Via welke kanalen kan je je vakantieperiode kenbaar maken aan de klanten?
Zorg ervoor dat alle nodige communicatie met lopende klanten afgerond is. Deze is heel belangrijk! Dit zorgt ervoor dat klanten zich niet in de steek gelaten voelen, want een wachtende/onwetende klant wordt soms een ‘lastige’ klant. De vraag is alleen maar of dit niet voorkomen had kunnen worden.
Hoe leuk zou het zijn als er geld binnenkomt terwijl jij op het strand ligt? Nee, dit is geen droom. Integendeel, maar wel eentje waar je even wat tijd moet voor investeren. Een investering waar jij achteraf de vruchten kan van plukken!
Voor je op reis vertrekt raden we aan om je aanbod nog eens onder de loep te nemen. Is je brochure/webpagina up to date. Zijn de foto’s nog representatief? Werken je links nog? Staan de prijzen er duidelijk in? Geef je info over hoe een klant gemakkelijk kan boeken?
Het is belangrijk dat een nieuwe klant alle informatie die hij nodig heeft om tot boeken te komen, kan terugvinden. Het zou zonde zijn dat een nieuwe klant, die EINDELIJK de tijd gevonden heeft om een shoot bij jou te boeken, op een onbeantwoordde mail stoot. Daar gaat die boeking….
Werk je met automatische out of office-mail (wat we ten sterkste aanraden)? Zet er dan zeker een link naar je aanbod, prijzen en boekingsagenda in. Dit kan zomaar even een extra boeking opleveren!
Je klanten kunnen je ook helpen tijdens de zomer. Wellicht staan zij hier niet altijd bij stil dus het is aan jou om hen te laten weten hoe ze je kunnen helpen. Wij maakten voor jou handig overzicht vol inspiratie dat je op instagram makkelijk kan reposten.
Als het even kan is het leuk voor je klanten als je niet volledig van de radar verdwijnt. Deel via je instagram (stories) eens een leuke vakantiefoto. Zo krijgen ze een blik achter de schermen en zien ze je kwaliteiten als fotograaf ook eens in een andere setting. Heb je er toch nood aan om volledig te unpluggen? Misschien kan je halverwege je verlof of een week voor je terugkomst een mail inplannen. Zo zijn je klanten alweer opgewarmd bij jouw terugkeer.
Op onze Instagram en in onze Facebookgroep delen we regelmatig extra tips rond spontane kinder- en gezinsfotografie. Volg ons dus zeker ook daar.
Foto’s in deze blogpost werden gemaakt door Studio Papaver en Karen Nachtergaele.